شرکت پویا پردازش کاسپین
مهندسی کامپیوتر
راه اندازی دپارتمان عرضه کتابهای تخصصی خارجی


راه اندازی دپارتمان عرضه کتابهای تخصصی خارجی












دپارتمان عرضه کتابهای تخصصی خارجی از معتبرترین ناشرین بین المللی بصورت ایبوک در زمینه علوم مهندسی و صنایع غذایی و کشاورزی در سایت اوپن مارکت راه اندازی شد

با توجه به افزایش سرسام آور قیمت کتابهای خارجی تخصصی در زمینه علوم مهندسی و صنایع کشاورزی ، فروشگاه اوپن مارکت اقدام به عرضه نسخه های الکترونیک همان کتابها بصورت ایبوک و با قیمتی بسیار ارزان تر نموده است .

بر این اساس کارشناسان ، اساتید و دانشجویان و پژوهشگران محترم در این زمینه براحتی می توانند به جای خرید کتابهای قطور، سنگین و گران قیمت ، آنها را با فرمت " پی دی اف " و کیفیت فوق العاده بالا و با قابلیت زوم تصاویر در یک DVD و با قیمتی بسیار بسیار ارزان تر خریداری نمایید .

با توجه به اینکه قیمت کتاب های چاپی بخصوص کتابهای خارجی هر روز رو به افزایش است ، خوانندگان کتاب های الکترونیکی / ایبوک معتقدند که نسخه های الکترونیکی بسیار باصرفه هستند. ایبوک ها وزن کمی داشته و مزایای منحصر بفردی دارند. سادگی اجرا، سادگی جستجو در متن، منسجم بودن مطالب، امكان حمل و جابجایی ساده تر از جمله ویژگیهایی هستند كه ایبوک را به عنوان یك رسانه نوپا و رو به رشد ممتاز می گرداند.



           
24 فروردين 1392برچسب:, :: 9:47
مصطفی سیاهکالی

آشنايي با مادربردهاي مجتمع و غيرمجتمع

آشنايي با مادربردهاي مجتمع و غيرمجتمع

بردهاي مادر كه از اصلي‌ترين قطعات رايانه به حساب مي‌آيند، در دو نوع غيرمجتمع و مجتمع قابل عرضه‌اند.

در ساختار اصلي و يا به عنواني اسكلت يك رايانه، اجزاي سخت‌افزاري متفاوتي وجود دارد كه در ميان آن‌ها قطعه‌اي به‌نام «برد مادر» وجود دارد كه به‌دليل اتصال سايد قطعات به يكديگر از اهميت ويژه‌اي برخوردار است.

در مادربرد (Mother Board) كه مهم‌ترين جز يك رايانه به حساب مي‌آيد، اتصالات متعدي بين ساير قطعات وجود دارد كه مسيرهاي پشت اين برد حاكي از آن است.

برروي برد اصلي تعداد بسيار زيادي تراشه، جايگاه cpu، مدارهاي متعدد، اسلات‌هاي گسترشي، فضاي RAM، تجهيزات كارت صدا و ويدئو و هم‌چنين تراشه‌هاي ديگر وجود دارد.

مادربرد‌ها در دو نوع قابل عرضه بودند كه نوع غيرمجتمع آن مربوط به گذشته است، به‌گونه‌اي كه در حال حاضر كم‌تر يافت مي‌شود و نوع مجتمع كه در حال حاضر هم وجود دارد.

در بردهاي غيرمجتمع هر قطعه‌ي اصلي در رايانه يك كارت گسترشي است كه برروي صفحه اصلي برد قرار مي‌گيرد و تمامي اسلات‌ها با اجزاي مربوط به آن‌ها پر مي‌شود.

اما در بردهاي مجتمع تمام اجزايي كه بايد برروي برد قرار بگيرند و يا مي‌توانند برروي كارت‌هاي گسترشي قرار گيرند، از قبل به صورت تراشه روي برد اصلي قرار گرفته‌اند، ولي بايد دانست در اين نوع دوم كه در حال حاضر هم مرسوم شده‌اند، اگر اختلالي در كار يك بخشي به وجود آيد، بايد تمام برد را تغيير داد؛ در حالي‌ كه در غيرمجتمع‌ها قابليت تعويض قطعه آسيب ديده وجود دارد



           
24 فروردين 1392برچسب:, :: 9:47
مصطفی سیاهکالی
گام بزرگ محققان کشور
عرضه ابررایانش جنگ سایبری


عرضه ابررایانش جنگ سایبری















محققان کشور ابر رایانش ارزیابی امنیت با قدرت ۳ ترافلاپس و کاربردهای رزمایش های سایبری و جنگ الکترونیک عرضه کردند این محققان در طرح پایلوت این ابر رایانش موفق به دستیابی به ۳ هزار سایت رژیم اشغالگر قدس شدند.

مهندس عباس جم مجری طرح در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به تهدیدات روز افزون علیه زیر ساختهای اساسی و حیاتی کشور در فضای تبادل فناوری اطلاعات، افزود: در این راستا با اجرای یک پروژه تحقیقاتی، ابر رایانش ارزیابی امنیت با نام "آرا" را طراحی و پیاده سازی کردیم.

وی قدرت پردازشی این ابر رایانش را ۳ ترافلاپس ذکر کرد و اظهار داشت: ماموریت اصلی این سامانه پردازش اطلاعات با سرعت بالا به منظور ارزیابی امنیت پروتکل ها، مکانیزم ها، الگوریتم ها، سیستم ها و شبکه ها است.

این محقق یک شرکت دانش بنیان با اشاره به کاربردهای ابر رایانش آرا، خاطرنشان کرد: این ابر رایانش در حوزه جنگ الکترونیک در فضای سایبری کاربردهای گوناگونی دارد و می تواند هم در زمینه دفاعی و هم در زمینه اقدامات پیشگیرانه کمک شایانی به کشور کند.

وی از اجرای پایلوت در حوزه جنگ سایبری این طرح خبر داد و یادآور شد: در اولین آزمایش پایلوت ابر رایانش آرا توانستیم به حدود ۳ هزار سایت رژیم اشغالگر قدس در مدت زمان محدودی دسترسی یابیم و کنترل کامل این سرورها را در دست بگیریم.

به گفته جم ابر رایانش ارزیابی امنیت طراحی شده قابلیت بالایی در رزمایش های سایبری و جنگ الکترونیک به منظور مقابله با تهدیدات نرم علیه کشور دارد.

مجری طرح اضافه کرد: علاوه بر این "آرا" می تواند با جمع آوری اطلاعات مورد نیاز در حوزه فناوری های نوین از منابع خارجی مرتبط، کشور را در مسیر پیشرفت و جهش در فناوری ها یاری رساند.

وی شناسایی و کشف نقاط ضعف و آسیب رسان شبکه را از دیگر کاربردهای این ابر رایانش نام برد و دراین باره توضیح داد: ایر رایانش آرا، به کمک الگوریتم های تقسیم مسئله و موازی سازی روشهای شناخته شده، قادر به شناسایی نقاط ضعف و آسیب پذیری های سیستم و شبکه ها است.



           
24 فروردين 1392برچسب:, :: 9:47
مصطفی سیاهکالی
جشنواره انتخاب برترین وبلاگ ایرانی “زوم لینک”


جشنواره انتخاب برترین وبلاگ ایرانی “زوم لینک”












موضوعات جشنواره در دو محور آزاد و تخصصی است که در بخش آزاد شامل سرگرمی، مسائل اجتماعی و فرهنگی، دانلود سنتر، هنر و ادبیات و آزاد و بخش تخصصی شامل: آموزش، علم و فناوری، آی تی و آی سی تی، پزشکی و سلامت است.

از جمله ملاک های محتوایی، رعایت حق کپی رایت و استفاده از تصویر و لینک و استفاده از تناسب گرافیک وبلاگ با موضوع بخش معرفی بلاگ، سرعت بارگذاری مناسب وبلاگ و نیز استفاده از آرشیو موضوعی از جمله ملاک های فنی این جشنواره است.

این جشنواره از ۱۵مهرماه ۹۱ آغاز و تا ۳۰آذرماه ادامه خواهد داشت و علاقمندان می توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر به “زوم لینک” مراجعه نمایید.

گفتنی است این جشنواره، سومین دوره از انتخاب برترین وبلاگ ایرانی زوم لینک است که از بهمن ۹۰ آغاز به کار کرد، در اولین دوره این جشنواره ۱۰۰ وبلاگ نویس حضور داشتند، دور دوم این جشنواره فروردین ماه ۹۱ آغاز شد و ۱۵۰وبلاگ نویس در این مسابقات با یکدیگر رقابت کردند.

برای اطلاعات بیشتر به صفحه جشنواره "www.zoomlink.ir" مراجعه نمایید.



           
24 فروردين 1392برچسب:, :: 9:47
مصطفی سیاهکالی
ویندوز ۸ رسما وارد بازار شد


ویندوز ۸ رسما وارد بازار شد












عرضه رسمی و جهانی ویندوز ۸ آغاز شد.

استیون سینوفسکی از مقامات ارشد مایکروسافت و مدیر ویندوز و ویندوز لایو، عرضه ویندوز ۸ را انقلابی دوباره در تاریخ کامپیوتینگ دانست و آنرا تحولی بزرگ در پلتفورم ویندوز بعد از ۱۷ سال دانست.

استیو بالمر مدیر اجرایی مایکروسافت نیز ویندوز جدید را بعد از ورود پی سی در سال ۱۹۸۱ و ویندوز ۹۵، بزرگترین تحول ارزیابی کرد.

البته استیو بالمر سخنرانی خود برای عرضه رسمی را با نشان دادن فراگیری ویندوز جدید خود روی انواع سخت افزارهایی مانند ایسوس، دل، سامسونگ و ... نشان داد تا گستره محصول نرم افزاری خود را جلوی چشم ۵۰۰ خبرنگار نشان دهد. در روزهای اخیر نقدهایی در این زمینه صورت گرفته و حتی فروشگاه آنلاین اپ های ویندوز نیز مورد بررسی کارشناسان قرار گرفته است.( در حالی که اپل روی اپ استور خود ۲۷۵ هزار اپ و برنامه برای دانلود در اختیار کاربران قرار داده، مایکروسافت تعداد اپ های خود را در فروشگاه خود اعلام نکرده است.)

ویندوز ۸ با نبود منوی سمبلیک استارت(start menu on screen)، برای پی سی و تبلت درست شده است. (خبرتگار رویترز در مورد نبود منوی استارت و احتمال بازگشت آن از استیو بالمر روز پنجشنبه در کنفرانس خبری سوال کرده و بالمر نیز در جواب گفته تمام صفحه اسکرین شما استارت است و دیگر به آن نیازی نخواهید داشت!! )

مایکروسافت سعی دارد با عرضه تبلت خود بنام سرفیس که ویندوز جدید و لمسی خود روی آن نصب شده، تحولی در بازار مینی تبلت ها ایجاد کند تا بعنوان رقیبی برای آی پد مینی اپل و نکسوس گوگل و کیندل فایر آمازون و گلکسی سامسونگ باشد.

از آنجایی که بازار تبلت ها در دستان اپل و سامسونگ است، بالمر عقیده دارد با ورود ویندوز ۸ مخصوص تبلت ها این بازار به نفع مایکروسافت تغییر می کند.

قیمت ویندوز ۸ را هم بدانید

با ورود ویندوز ۸ همه دوست دارند قیمت آنرا هم بدانند.

مایکروسافت ویندوز ۸ را در سه نسخه عرضه کرده است. دو نسخه آن اینتل بیس است که شامل windows۸ و windows ۸ pro است. نسخه سوم نیز بنام windows ۸ RT است که مخصوص تبلت بوده و به اصطلاح ARM بیس است و روی دستگاههایی مانند سرفیس نصب می شود.

اما قیمتها: اگر ویندوز ویستا و ایکس پی و هفت دارید و قصد به روز رسانی ویندوز را از نسخه موجود به ۸ دارید فقط کافی است ۴۰ دلار بپردازید.(مدیا سنتر نیز به صورت رایگان به روز می شود) این پیشنهاد قیمتی تا ۳۱ ژانویه ۲۰۱۳ وجود خواهد داشت و بعد از آن گران تر عرضه می شود.

به گزارش خبرآنلاین، شما برای خرید سی دی ویندوز ۸ باید ۶۹ دلار بپردازید. این ویندوز در ۲۳۱ فروشگاه و به ۱۰۹ زبان زنده دنیا عرضه شده است.



           
24 فروردين 1392برچسب:, :: 9:47
مصطفی سیاهکالی
ویروسی شدن سیستم، دغدغه اصلی کاربران


ویروسی شدن سیستم، دغدغه اصلی کاربران












این روزها و با افزایش کاربران رایانه، دغدغه ویروسی شدن سیستم به یکی از مشکلات کاربران تبدیل شده است و این سوال مطرح است که ویروس ها با رایانه چه می کنند؟

الهام پرویزی با بیان همه گیر بودن معضل ویروسی شدن سیستم در میان کاربران اظهار کرد: ابتدا برای بیان علایمی که در صورت ویروسی شدن رایانه مشاهده می شود، باید به بیان نحوه عملکرد ویروس ها اشاره کرد، باید گفت ویروس نرم افزار کوچک و کم حجمی است که از یک کامپیوتر به کامپیوتر دیگر شیوع می یابد و در عملکرد سیستم اختلال ایجاد می کند و یک ویروس کامپیوتری ممکن است باعث آسیب دیدن فایل ها و پاک شدن بخشی از اطلاعات موجود در سیستم، استفاده از یک نرم افزار ارسال ایمیل جهت انتشار خود به یک کامپیوتر دیگر و یا حتی پاک شدن همه اطلاعات ذخیره شده بر روی هارددیسک شود.

وی تصریح کرد: اغلب ویروس ها با ضمیمه کردن خود به یک ای میل و یا با ارسال یک پیام فوری خود را منتشر می کنند، بنابراین کاربر نباید هیچ گاه فایل های ضمیمه شده به یک ای میل را باز کند، مگر اینکه فرستنده ای میل را بشناسد و یا اینکه منتظر یک ای میل همراه فایل ضمیمه باشد، چرا که ویروس می تواند با تغییر شکل و ماهیت، خود را در قالب یک تصویر جالب، کارت تبریک و یا فایل های صوتی و تصویری به ایمیل ضمیمه کند و همچنین ویروس ممکن است هنگام دانلود کردن فایل هایی از اینترنت خود را منتشر کند، زیرا ویروس های کامپیوتری قادرند خود را در داخل یک نرم افزار مخفی کنند و یا در متن یک فایل و یا برنامه کاربردی که کاربر دانلود می کند قرار گیرند و بدین طریق باعث انتشار خود شوند.

پرویزی با بیان این توضیحات در ادامه به علایم آلوده بودن یک کامپیوتر به ویروس اشاره کرد و افزود: اگر کاربر مشکوک به آلوده بودن سیستم به یک ویروس است و یا از وجود یک ویروس در کامپیوتر اطمینان دارد، باید از نرم افزارهای ضدویروس موجود در بازار استفاده کند و علایمی که در زیر به آن ها اشاره می شود می توانند تا حدودی کاربر را در تشخیص اینکه آیا سیستم به یک ویروس آلوده می باشد یا نه، کمک کند.

این کارشناس نرم افزار خاطرنشان کرد: کندتر شدن سرعت کامپیوتر، عملکرد غیرعادی رایانه و ری استارت شدن پی درپی آن، هنگ کردن سیستم، خاموش شدن رایانه به طور ناگهانی، غیر قابل دسترس بودن دیسک ها و درایوهای کاربر و پرینت نامناسب و با کیفیت پایین از فایل ها را می توان از برخی علایم ویروسی شدن سیستم دانست.

وی مشاهده برخی پیام های خطای نامشخص را از دیگر علایم ویروسی شدن رایانه دانست و اظهار کرد: زمانی که کامپیوتر فرد مورد حمله ویروس ها قرار می گیرد منوها و پنجره های محاوره ای به صورت ناخوانا مشاهده می شود و به دنبال پسوند فایل هایی که کاربر معمولاً آن ها را اجرا می کند، پسوند دیگری اضافه شده است و همچنین آنتی ویروسی که بر روی سیستم نصب می باشد بدون هیچ دلیل مشخصی غیرفعال شده و نیز دوباره نمی توان آن را فعال کرد. کاربر در زمان آلوده شدن رایانه به ویروس هیچ آنتی ویروسی را نمی تواند بر روی سیستم نصب و یا آن را اجرا کند.

پرویزی در ادامه تأکید کرد: این ها نشانه های متداولی هستند که برای تشخیص ویروس های کامپیوتری کمک می کنند، البته این علایم می توانند علت های گوناگون و متفاوت سخت افزاری و یا نرم افزاری داشته باشند که هیچ ربطی به ویروس های کامپیوتری ندرند.



           
24 فروردين 1392برچسب:, :: 9:47
مصطفی سیاهکالی
شناسنامه دار شدن تمام آدرسهای اینترنتی


شناسنامه دار شدن تمام آدرسهای اینترنتی












معاون سازمان فناوری اطلاعات اولین حرکت در شبکه ملی اطلاعات را ساماندهیIP آدرسهای اینترنتی در کشور عنوان کرد و گفت: این امر به کاهش جرایم رایانه ای و کمک می کند و مسئولیت این جرایم نیز بر عهده مالکان منابع اینترنتی خواهد بود.

علی اصغر انصاری در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه در حال حاضر تمامی IP آدرسهای اینترنتی توزیع شده در کشور دارای نام دامنه و شناسنامه هستند، گفت: در شبکه ملی اطلاعات نیز تمامی آدرسهای عددی اینترنتی باید شناسنامه دار شوند که این امر به کاهش جرایم رایانه ای و ردگیری و رصد این جرایم کمک می کند.

معاون سازمان فناوری اطلاعات از جمله اقدامات مدنظر این سازمان را ساماندهی وضع موجود بر پایه آدرسهای IP عنوان کرد و گفت: باید نسبت به آدرسهای اینترنتی به عنوان منابع اینترنتی اشراف کامل داشته باشیم براین اساس اولین حرکت در شبکه ملی اطلاعات نیز ساماندهی IP آدرسهای اینترنتی در کشور است.

مسئولیت جرایم رایانه ای برعهده مالکان منابع اینترنتی

وی با تاکید براینکه مسئولیت جرایم رایانه ای مستقیما به عهده مالکان منابع اینترنتی و دارندگان IP آدرسها است، به مهر گفت: اقدام دوم در شبکه ملی اطلاعات اعمال رگولاتوری و نظارت است به نحوی که ارائه دهندگان خدمات میزبانی سایتها نیز باید با مراجعه به سازمان فناوری اطلاعات به ثبت برسند تا چنانچه جرایمی در این زمینه صورت گیرد قابل شناسایی باشد.

انصاری با بیان اینکه در حال حاضر تعدادی از خدمات دهندگان میزبانی سایتها شناسایی شده اند و در آینده نزدیک نیز باید سایر خدمات دهندگان شناسایی شوند، اضافه کرد: این خدمات دهندگان باید مسئول اتفاقاتی که ممکن است در این شبکه بیافتد باشند.

اینترنت به عنوان یک بستر ناامن شناخته می شود

وی با بیان اینکه اینترنت به عنوان یک بستر ناامن شناخته می شود و هیچ منابعی به هیچ وجه از اینترنت برای اطلاعات استفاده نمی کند، تصریح کرد: شبکه ملی اطلاعات تضمینی برای مجموعه های امنیتی خواهد بود.

شبکه ملی اطلاعات فضای امن تری برای مبادلات اجتماعی

معاون سازمان فناوری اطلاعات با تاکید براینکه براساس برنامه پنجم توسعه ۶۰ درصد کاربران باید با سرعت زیاد به شبکه ملی متصل شوند، اضافه کرد: شبکه ملی اطلاعات هیچ گونه محدودیتی در کسب و کار به وجود نمی آورد و به جهت آنکه منابع اطلاعاتی را در داخل کشور منتقل می کند، می تواند منتج به صرفه جویی در هزینه ها شود و به نفع کسب و کارها خواهد بود.

وی با بیان اینکه با انتقال میزبانی سرورها به داخل کشور امنیت اطلاعات وبسایتها تضمین می شود به مهر گفت: شکل گیری شبکه ملی فضای امن تری برای مبادلات اجتماعی و مقابله با جرایم به همراه خواهد داشت.

خبرگزارى مهر (www.mehrnews.com)



           
24 فروردين 1392برچسب:, :: 9:47
مصطفی سیاهکالی
ماجرای استاکس نت و آلودگی شبکه آی تی کمپانی نفتی شورون


ماجرای استاکس نت و آلودگی شبکه آی تی کمپانی نفتی شورون












وال استریت گزارشی چاپ کرده مبنی بر اینکه در سال ۲۰۱۰ و بعد از آلوده شدن سیستم های نفتی و صنعتی ایران به استاکس نت، این بدافزار گریبان یکی از بزرگترین شرکتهای نفتی دنیا – شورون Chevron – را نیز گرفت.

بر اساس این گزارش استاکس نت که توسط امریکا و اسرائیل علیه تاسیسات هسته ای نظنز و سایر صنایع ایران ساخته و توزیع شد، بعد از هجوم به سیستم های ایرانی و بر اساس ساختار تعریف شده اش، به سوی شرکت نفتی شورون نیز حمله ور شده که در انی بین بدلیل اینکه برخی تعاریف یا این شبکه همخوانی نداشت، نتوانست آسیبی به شورون بزند.

مطابق گفته کارشناسان استاکس نت برای توزیع و آسیب رسانی دو فاکتور نیاز داشت. این دو فاکتور کارت شبکه ای بود که روی سیستم های ایرانی نصب شده بود (و هنوز هم هست) و همچنین برنامه کنترلینگ زیمنس (Siemens programmable logic controllers) یا PLCS که استاکس نت بعد از آلودگی روی این دو تمرکز کرده و حملات خود را ممتد می کرد.

به نوشته وال استریت این دو فاکتور در سیستم های آی تی شورون موجود نبوده است و بعد از ورود بدافزار فقط آلودگی و نه تخریب صورت گرفته است.

مارک کولمل مدیر عمومی در شورون به وال استریت گفته اندکی بعد از جولای ۲۰۱۰ شبکه انها آلوده شده اما بسیار کوتاه بوده است. وی توضیح نداده است که شبکه آنها را چه کسی و چگونه بعد از آلودگی کوتاه ، پاکسازی کرده است. مارک به مجله CIO همچنین گفته دولت امریکا نیز نمی دانسته دامنه شیوع ویروس چه میزان خواهد بود و ممکن است گریبان دیگران را نیز بگیرد.

مورگان کرینک لاو سخنگوی شورون نیز گفته ما سیستم خود را از چنین تهدیداتی محافظت کرده بودیم. به گفته کارشناسان این بدان معنا است که استاکس نت طوری طراحی شده که خودی و غیر خودی را تشخیص داده است.

راست یا دروغ هزینه محو کردن استاکس نت برای شورون زیاد بوده که کولمل دست به انتقاد از دولت امریکا در این زمینه زده است.

کمپانی کسپرسکی معتقد است دوخو، فلیم و گاس سه بدافزاری که از دل استاکس نت بیرون آمده اند که ممکن است سایر صنایع مشابه شورون را نیز آلوده کرده باشند که البته این موضوع بعد ها رسانه ای خواهد شد.



           
24 فروردين 1392برچسب:, :: 9:47
مصطفی سیاهکالی
آیا زمانی فرا خواهد رسید که گوگل رتبه اول خود در جست و جو را از دست بدهد؟


آیا زمانی فرا خواهد رسید که گوگل رتبه اول خود در جست و جو را از دست بدهد؟












از آغاز شکل گیری و تولد وب ، جست و جو، یکی از نیاز های اساسی این حوزه بوده و کمپانی ها از این طریق میلیارد ، میلیارد پول به جیب زده اند. طبیعتا، گوگل مقام اول را در این میان دارد، اما چند وقت است که این مقام را در اختیار دارد؟ و چه چیزی باعث خواهد شد این رتبه را از دست بدهد؟

برای پاسخ به این سوال باید به دو مورد توجه داشت: ۱ اکثریت مردم چه می خواهند؟ ۲ سایر موتورهای جست و جو چه چیزی پیشنهاد می دهند؟

یکی از رقبای قدرتمند گوگل بینگ است .مایکروسافت معتقد است که افراد تقریبا با نسبت ۲ به ۱، موتور جست و جوی بینگ را به گوگل ترجیح می دهند. اما به نظر می رسد که دلار جلوی چشم کمپانی هایی که اینگونه تبلیغ می کنند را گرفته است! شاید یکی از دلایلی که مایکروسافت می خواهد کاربران وب را به استفاده از بینگ ترغیب کند، سود کلانی است که به لطف جست و جو ها نصیب آنها می شود. شاید تیم طراح بینگ احساس خیلی خوبی نسبت به موتور جست و جویشان داشته باشند اما آیا مردم به این راحتی گوگل را کنار خواهند گذاشت؟

گوگل واقعا نیروی عظیمی در اختیار دارد و سرویس هایش حتی از سطح انتظارات کاربرانش هم فراتر است. بنابراین کمپانی هایی مثل مایکروسافت ابتدا باید مردم را متقاعد کنند که گوگل یک مشکلی دارد و سپس به عنوان راه حل آن مشکل موتور جست و جوی جدیدی را پیشنهاد دهند. پس فقط همین که بگویند: خیلی خوب ! ما بهتر از گوگلیم ؛ کافی نیست و از این طریق نمی تواند تعداد کاربران خود را افزایش دهند.

اما به نظر می رسد مردم همانقدر که از خوردن کوکاکولا لذت می برند ، با گوگل هم راحتند و احساس خوبی دارند. برای امتحان این موضوع فقط کافی است از خودتان بپرسید از یک موتور جست و جوی دیگر چه مطالباتی دارید که گوگل آنها را در اختیار شما نمی گذارد؟ آیا مطمئن هستید که تقاضای شما هم اکنون در لیست بلند بالای خدمات گوگل وجود ندارد؟

شاید هم به دنبال نتیجه جست و جوی بهتر و دقیق تری هستید؟ در این مورد هم آیا مطمئنید که مشکل از گوگل است ؟ یا این خود شما هستید که روش جست و جوی درست را بلد نبوده و با نشانه ها آشنا نیستید؟

گذشته از اینکه این مورد برای شما هم پیش آمده باشد یا نه؛ نیاز اکثر مردم برای جست و جو خیلی بیشتر از آن چیزی است که توسط گوگل پوشش داده می شود. و گوگل نامی آشنا در زمینه جست و جو است که مبارزه با آن برای کمپانی های دیگر امری بسیار دشوار است. از طرفی اکوسیستم موتورهای جست و جو هم خیلی گسترده از این حرفهاست. مسئله این است :کاربر نهایی و تبلیغات! و در حال حاضر تنها موتور جست و جویی که تبلیغات هم در درون خود دارد گوگل است چرا که تمام ترافیک جست و جوی وب را در اختیار دارد.

بنابراین تا وقتی که گوگل بیشترین سهم را در کاربران جست و جو کننده و تبلیغات دارد و نیز تا وقتی که پارادایم و الگوی موتورهای جست و جو همین طور باقی بماند ؛ گوگل هم رتبه اول خود را از دست نخواهد داد. حتی فراتر از این ، به نظر نمی رسد به این زودی ها کمپانی بتواند موتور جست و جویی با قدرت پوشش گوگل و ارائه شاخص هایی همانند او بسازد تا بتواند کاربران را به خود جذب کند. و حتی اگر بتواند ، مرحله دشوار تر بعدی، متقاعد کردن مردم به کنار گذاشتن و دست کشیدن از گوگل است.

به نظر شما آیا رقابت موتورهای جست و جو با یکدیگر سرانجام به حذف گوگل منجر خواهد شد؟ این موتور جست و جو به کدام یک از مسائل زیر باید بیشتر توجه نشان دهد تا بتواند گوگل را از میدان به در کند: نتیجه جست و جوی بهتر، تجربه کاربری قوی تر، مسائل مربوط به حفظ حریم خصوصی، و یا مسئله اعتبار و شهرت؟

منبع: ZDnet



           
24 فروردين 1392برچسب:, :: 9:47
مصطفی سیاهکالی

استفاده از تصویر در طراحی وب

عکس یکی از بهترین راه ها برای ترغیب خوانندگی بیشتر وب سایت شماست. مغز انسان با تصاویر به مراتب بیشتر از متن ساده تحریک می شود و راحت تر بر روی یک عکس کلیک می کند تا یک لینک متنی ساده.



           
24 فروردين 1392برچسب:, :: 9:47
مصطفی سیاهکالی

نرم افزار Internet Download Manager معروف به IDM با بیش از ۲۰۰٫۰۰۰ کاربر ثبت شده در سراسر جهان یکی از محبوب ترین نرم افزارهای مدیریت دانلود فایل از اینترنت میباشد. IDM سرعت دانلود را تا %۵۰۰ افزایش می دهد و بر خلاف دیگر نرم افزار های مشابه که قبل از شروع عملیات دانلود فایل ها را تکه تکه می کنند این نرم افزار در هنگام دانلود و بسته به سرعت اینترنت File ها را تکه تکه کرده و دانلود هر قسمت به طور جداگانه انجام می کند. این عمل باعث افزایش سرعت دانلود و دریافت File ها خواهد شد. همچنین اگر در هنگام دانلود ارتباط اینترنتی شما قطع شود بدون نگرانی می توانید ادامه فایل را پس از برقراری ارتباط مجدد دریافت نمائید شما از طریق این برنامه می توانید انواع فایل ها را به آسانی دریافت کنید.

 

Internet Download Manager v5.19.Build 2 نسخه نهایی محبوب ترین دانلود منیجر دنیا با نام Internet Download Manager 6.05 Final + Retail

جهت دانلود به ادامه مطالب مراجعه فرمایید



ادامه مطلب ...


           
پنج شنبه 22 فروردين 1392برچسب:, :: 22:41
مصطفی سیاهکالی

بارکد تقريبا در تمام بخشهاي زندگي ما وجود دارد , در سوپر مارکتها , بيمارستانها زندانها و حتي در خانه خودمان !

بارکد تقريبا به عنوان بخشي از زندگي روزمره ما مورد قبول همه قرار گرفته اما واقعا بارکد چيست و چه چيزي را نمايش ميدهد ؟

مطمئن باشيد فقط شما نيستيد که دوست داريد سر از راز اين خطوط و فضاهاي ميان آنها دربياوريد خطوطي که هر روز حد اقل بر روي برچسبهاي مواد غذائي يا نامه هاي پستي خود مي بينيد . همه آنها به نظر يکسان مي آيند اما اينچنين نيست زيرا هر صنعتي روش کدگذاري مخصوص به خود را دارد و از آن به عنوان استاندارد استفاده ميکند که در بخشهاي بعدي اين روشها را توضيح خواهيم داد . اگر در فکر بکارگيري تکنولوژي بارکد در شغل خود هستيد موارد مهمي است که بايد در نظر بگيريد تا اين تکنولوژي بر تمام مشکلات شما غلبه کرده و کار شما را سهولت ببخشد .

شما میتوانید برنامه ساخت بارکد با سی شارپ را از لینک زیر دریافت نمایید.

------------------------------------------------------------------------------------------------

دانلود فایل

کلمه عبور فایل : kaksouri.blogfa.com

 

 



           
22 فروردين 1392برچسب:, :: 20:20
مصطفی سیاهکالی

یکی از مهمترین قسمت های انجام پروژه ها، AVR پروگرام کردن میکرو می باشد . در این آموزش که توسط حمید نجفی عزیز تهیه شده است روش پروگرام کردن میکروکنترلرهای AVR توسط نرم افزار Codevision شرح داده شده است . این آموزش بصورت تصویری مشتمل بر چند عکس می باشد که هر عکس مراحل مختلف پروگرام کردن میکروکنترلر AVR را در بر دارد .

------------------------------------------------------------------------------------------------

دانلود فایل

کلمه عبور فایل : kaksouri.blogfa.com

 

 

 



           
22 فروردين 1392برچسب:, :: 20:20
مصطفی سیاهکالی

1- برنامه ای که معدل n درس را محاسبه کند

۲- تابعی که ک م م و ب م م دو عدد را حساب کند
۳- برنامه ای که یک عدد را به توان یک عدد صحیح برساند
۴- اگر دایره ای به شعاع r داخل مربعی محصور باشد مساحت قسمت مابین دایره و مربع
۵- مجموع اعداد بخش پذیر بر ۳ و ۷ بین اعداد ۲۰ تا ۲۰۰۰
 

۶- سه عدد دریافتی تشکیل مثلث متساوی الاضلاع میدهد

۷- محاسبه ب م م و ک م م دو عدد

۸- برنامه ای که عددی را دریافت کرده و مجموع ارقام و تعداد ارقام را چاپ کند
۹- مجموع سری …..+۲۱/۱-۱۰/۱+۸/۱-۶/۱+۴/۱-۲/۱+۱-=s
10- ضرب ماتریس ۲
۱۱- چاپ معکوس ارایه
۱۲- مثلث خیام-پاسکال(نیوتن-پاسکال)
۱۳- برنامه ای بنویسید که یک عدد اعشاری مثل۲۱/۶۴۳ را خوانده ، وارون آن را بیابد . وارون این عدد ۳۴۶/۱۲ است
۱۴- برنامه ای بنویسید که عدد اعشاری را از ورودی خوانده ، هریک از قسمتهای صحیح و
اعشاری آن را به صورت یک عدد صحیح به خروجی ببرد . به عنوان مثال ، عدد
۴۲/۱۳ به صورت دو عدد صحیح ۱۳ و ۴۲ به خروجی برود
۱۹- برنامه شمارش معکوس
۲۰- رشته ای را گرفته و معکوس آن را چاپ کند
۲۱- برنامه زیر مجموعه ها
۲۲- برنامه تبدیل سن به روز به سن به سال و ماه و هفته و روز
۲۳- برنامه نشانگر تاریخ و زمان
۲۴- برنامه ساختمان برای دریافت اسامی و نمرات یک دانشجو struct
25- رشته ای را گرفته و آنرا چاپ کند
۲۶- یه رشته را گرفته و تعداد حروف کوچک آنرا حساب می کند
۲۷- باینری یک عدد را با استفاده از آرایه چاپ کند
۲۸- جمع ۱۰ آرایه
۲۹- بیست عدد را گرفته و با تابع BoubleSort آن ها را مرتب کند
۳۰- چاپ جدول ضرب ۱۰ در ۱۰ و نمایش اعداد بخشپذیر بر ۵ و ۷ در این جدول
۳۱- ده عدد را گرفته و میانگین و معکوس آنها را از آخر به اول چاپ کند
۳۲- ضرب دو عدد بدون عمل ضرب
۳۳- نحوه قرار گرفتن ۸ وزیر در صفحه شطرنج به طوری که همدیگر را نزنند
۳۴- میانگین اعداد اول کوچکتر از ۱۰۰
۳۵- تعیین کامل بودن یک عدد
۳۶- محاسبه بزرگترین مقسوم علیه دو عدد

------------------------------------------------------------------------------------------------

دانلود فایل

کلمه عبور فایل : kaksouri.blogfa.com

 

 

 



           
22 فروردين 1392برچسب:, :: 20:20
مصطفی سیاهکالی


یکی از برترین و پرطرفداران ترین محصولات نرم افزاری کمپانی مایکروسافت که سالها در قالب بسته اداری ( آفیس ) شرکت مایکروسافت در نسخه های مختلف عرضه شده بود نرم افزار Microsoft FrontPage مخصوص طراحی و ساخت صفحات وب بوده است که در چند نسخه ی آخر این محصول به صورت نرم افزار جداگانه همراه با بسته ی آفیس عرضه می شده است. ولی با عرضه ی نسخه ی نهایی آفیس 2007 با علاقمندان به این نرم افزار کاربردی محبوب مطلع شدند که دیگر پروژه ی ساخت این محصول قدرتمند کمپانی مایکروسافت به پایان رسیده است و دیگر نسخه ی جدیدی از آن عرضه نخواهد شد. مایکروسافت با این امر سعی در معرفی محصول جدید خود برای طراحی قدرتمند و حرفه ای صفحات وب نموده است که با نام Microsoft Expression Web 2007 عرضه و منتشر شده تا طراحان وب از آن پس بتوانند از این نرم افزار استفاده نمایند.
Microsoft Expression Blend™ 4 - محصول جدید مایکروسافت برای سازگار کردن طراحان وب با تکنولوژی های
مدرن .Net و Silverlight

توجه : این نرم افزار (Microsoft Expression Blend 4.0) در هیچ کدام از سایت های ایرانی یافت نمی شود.


سریال برای active کردن نرم افزار : 6WDDQ-K7D4F-GQGF4-2VYBJ-8K6MB

------------------------------------------------------------------------------------------------

دانلود فایل با حجم 265.524 MB

کلمه عبور فایل : kaksouri.blogfa.com

 

 

 

 



           
22 فروردين 1392برچسب:, :: 20:20
مصطفی سیاهکالی


Microsoft .NET Framework یک فناوری نرم‌افزاری است که بر روی بسیاری از نسخه‌های سیستم عامل مایکروسافت ویندوز قابل اجراست و به سیستم عاملهای دیگر از جمله لینوکس و مکینتاش نیز وارد شده است. این چارچوب شامل مجموعه ای زبانهای برنامه نویسی است که سی شارپ و ویژوال بیسیک مهمترین آنها می باشند. مجموعه ای از کتابخانه های بسیار غنی جهت کمک به سهولت توسعه نرم افزار در این چارچوب قرار گرفته اند که در قالب بخشهای عمده ای همچون فناورهای ASP.NET و ADO.NET و بسیاری فن آوری های خاص دیگر ارائه می شوند که تعداد آنها در نسخه های اخیر همگام به خاص تر شدن اهداف مایکروسافت بیشتر شده است. بخش کامپایلر این چارجوب یک Just in Time Compiler است به این معنی که کد تمام زبانها به یک زبان میانی به نام اسمبلی ترجمه شده و توسط یک ماشین مجازی (Virtual Machine) بر اساس نیازها و مشخصات هر سیستم عامل و سخت افزار به اجرا در می آیند. کتابخانه‌های از پیش نوشته شده که در این چارچوب قرار دارند و در واقع پایه‌های اشیاء و کلاس‌های اصلی (Base Classes) این چارچوب را تشکیل می‌دهند بخش وسیعی از نیازهای برنامه نویسی را تحت پوشش قرار می‌دهند. از این جمله می‌توان به واسط های گرافیکی کاربر، دسترسی به پایگاه‌های داده، رمزنگاری، برنامه‌های تحت وب، الگوریتم های کار با اعداد و ارتباطات شبکه‌ای را نام برد. در ژوئن سال ۲۰۰۰، شرکت مایکروسافت ایجاد چهارچوب نرم افزاری دات‌نت، به همراه یک زبان برنامه نویسی جدید به نام سی شارپ را اعلام کرد. چارچوب دات‌نت یک مجموعهٔ وسیع از امکانات برنامه‌نویسی است. زبانهای سی‌شارپ (#C) و ویژوال بیسیک دات‌نت (وی‌بی دات‌نت) و ای‌اس‌پی دات‌نت (ASP.NET) همگی از چارچوب دات‌نت استفاده می‌کنند. برنامه‌های نوشته شده در این چهارچوب، ابتدا به زبان میانی مایکروسافت و متاداده (metadata) ترجمه شده و سپس توسط CLR اجرا می‌شوند. دات نت باعث شد که قدرت برنامه نویسی در زبانهای تحت این چارچوب یکسان شود و تفاوت فقط در نوع کد نویسی باقی بماند. چون ابزار و قدرت در دات نت از خواص دات نت است، نه زبان. تغییر عمده‌ای که در برنامه نویسی با دات نت نسبت به گذشته قابل رویت است نحوه اتصال به پایگاه داده است که علاوه بر روشهای قدیمی مانند DAO و ADO می‌توان از فناوری جدید ADO.NET استفاده کرد. در این روش نحوه اتصال، خواندن و نوشتن کاملا متفاوت است که این تفاوت تسهیل در برنامه نویسی و سرعت در تبادل اطلاعات را به ارمغان می آورد.

دات نت فریم ورک چیست؟
وقتی شما یک برنامه نصب میکنید علاوه بر فایل های اصلی برنامه که در ProgramFiles نصب میشود ، تعدادی هم فایل هستند که در شاخه ویندوز نصب میشوند . این فایل ها همان درایور های مورد نیاز ویندوز برای اجرای برنامه شما هستند که توسط برنامه نویس برنامه نوشته نمیشوند، بلکه آنها قبلا تعریف شده اند و برنامه نویس از قابلیت های آن در برنامه خود استفاده میکند . پس برای اینکه برنامه شما کارکند باید آن فایل ها به ویندوز شما اضافه شوند .
 

Framework مجموعه ای از فایل های مورد نیاز سیستم عامل (شامل فایل های DLL و رجیستری و واسطه های استاندارد ارتباط برنامه ها بایکدیگر) است که برای اجرای برنامه های نوشته شده تحت دات نت ضروری میباشد (توجه: برای اجرای برنامه های تحت جاوا نیز نیاز به نصب JAVA virtual machine دارید). چون دات نت میخواهد از فلسفه سادگی "keep it simple" پشتیبانی کند بهمین دلیل، اساس کار نصب برنامه ها copy-only installation میباشد . یعنی دیگر نیازی به پکیج کردن برنامه ها توسط برنامه نویس و نصب توسط کاربر نیست . بلکه تمامی فایل های کتابخانه ای مورد نیاز را فریم ورک تامین میکند و برنامه ها با روش فقط کپی در ویندوز کار میکنند. CLR چه کمکی به برنامه نویسان میکند ؟ برنامه نویسان زبان VB دیگر محدود به محیط سیستمی ویندوز نیستند و میتوانند مانند برنامه سازان زبان C/C++ برنامه خود را روی سیستم های دیگری که فریم ورک دارند نیز ببینند . و همچنین بخاطر قابلیت های چند زبانه بودن محیط دات نت برنامه نویسان C و VB براحتی کد های نوشته شده توسط دیگری را درک میکنند. شاید شما برای نصب نرم افزاری به این مشكل برخورد كرده باشید كه Microsoft .NET Framework بر روی سیستم شما نصب نیست و شما نمی توانید از این برنامه استفاده كنید . امكانات اضافه شده به این برنامه پشتیبانی از building WCF services including AJAX, JSON, REST, POX, RSS, ATOM and several new WS-* standards

------------------------------------------------------------------------------------------------

دانلود - .NET Framework 4.5 x86-x64 - با حجم 48.0 مگابایت

 

دانلود - .NET Framework Version 3.5 SP1 - با حجم 2.82 مگابایت

دانلود - .NET Framework Version 2.0 SP1 - با حجم 23.61 مگابایت

دانلود - .NET Framework Version 1.1  - با حجم 23.14 مگابایت


کلمه عبور فایل ها : kaksouri.blogfa.com

 



           
22 فروردين 1392برچسب:, :: 20:20
مصطفی سیاهکالی

در این برنامه شما می توانید تصاویر دلخواه خود را وارد برنامه کنید و نمایش آنها را به صورت یک نوار متحرک ببینید.

 

این برنامه به زبان ویژوال بیسیک دات نت می باشد. که حاوی یک فایل دی ال ال می باشد که در صورت نیاز سوری فایل دی ال ال هم براتون تو وبلاگ قرار خواهم داد.

کاربرد این برنامه می تواند به عنوان تبلیغات در برنامه صورت گیرد.

 


 

 

------------------------------------------------------------------------------------------------

دانلود فایل با حجم 4 MB

کلمه عبور فایل : kaksouri.blogfa.com

 



           
22 فروردين 1392برچسب:, :: 20:20
مصطفی سیاهکالی


 

 

 


برخی از قابلیت های این نسخه از برنامه

1) انتخاب فونت و رنگ متن

2) قابلیت درگ و دراپ کردن به داخل برنامه

3) قابلیت درگ کردن موزیک

4) دارای فرمت ذخیره منحصر به فرد

5) دارای قابلیت خودکار فارسی نویسی و لاتین نویسی

6) ...

از طریق این برنامه می توانید متن و موزیک خود را با فرمت .txt ذخیره کنید و با همان فرمت آن را باز کنید و به موزیک خود گوش فرا دهید.

------------------------------------------------------------------------------------------------

دانلود فایل با حجم 548 KB

کلمه عبور فایل : kaksouri.blogfa.com

 



           
22 فروردين 1392برچسب:, :: 20:20
مصطفی سیاهکالی


 

------------------------------------------------------------------------------------------------

دانلود فایل با حجم 610 KB

کلمه عبور فایل : kaksouri.blogfa.com

 

 



           
22 فروردين 1392برچسب:, :: 20:20
مصطفی سیاهکالی


مدتی است که در وب سایت ما نرم افزارهای کاربردی مربوط به موضوعات مختلف نامه های الکترونیکی را به شما معرفی می کنیم. نرم افزارهایی برای چک نمودن Email لیست ها و یا دسته بندی آن ها و ... . آدرس های ایمیل امروزه در اینترنت نقش مهمی را بازی می کنند. به عنوان مثال شما دارای یک وب سایت می باشید و قصد دارید تا اعضای وب سایت خود را در عضویت قسمت خبرنامه سایت خود درآورید تا با ارسال اخبار به آن ها اقدام به جذب بیشتر آن ها نسبت به سایت خود نمایید و یا قصد دارید تا به یک لیست بلند از آدرس های ایمیلی که در اختیار دارید متنی را به عنوان تبلیغات بفرستید. برای انجام این کارها نیاز به نرم افزارهای مربوطه دارید و برای خبرنامه ها نیاز به برنامه نویسی وب برای وب سایت خود تا از این ویژگی ها برای خود برخوردار شوید.در این مطلب نرم افزاری را به شما معرفی می کنیم که به وسیله آن می توانید نیازهای این چنینی را رفع نمایید.

------------------------------------------------------------------------------------------------

دانلود فایل با حجم 413 KB

کلمه عبور فایل : kaksouri.blogfa.com


 



           
22 فروردين 1392برچسب:, :: 20:20
مصطفی سیاهکالی

 

 

جاوا (به انگلیسی: Java) یک زبان برنامه‌نویسی شئ‌گراست که شرکت سان مایکروسیستمز آن را ابداع کرده‌است. زبان جاوا شبیه به ++C است اما مدل شیءگرایی آسان‌تری دارد و از قابلیت‌های سطح پایین کمتری پشتیبانی می‌کند. یکی از قابلیت‌های اصلی جاوا این است که مدیریت حافظه را بطور خودکار انجام می‌دهد. ضریب اطمینان عملکرد برنامه‌های نوشته‌شده به این زبان بالا است و وابسته به سیستم عامل خاصی نیست، به عبارت دیگر می‌توان آن را روی هر رایانه با هر نوع سیستم عاملی اجرا کرد. برنامه‌های جاوا به صورت کدهای بیتی همگردانی (کامپایل) می‌شوند. که مانند کد ماشین هستند و به ویژه وابسته به سیستم عامل خاصی نمی باشند .جاوا برای نوشتن انواع برنامه‌های کاربردی مناسب است. با جاوا می‌توان انواع برنامه‌های زیر را نوشت:
* برنامه‌های تحت وب
* برنامه‌نویسی سیستم‌های کوچک مانند موبایل، پاکت پی‌سی و …
* برنامه‌های کاربردی بزرگ (Enterprise)
* برنامه‌های رومیزی (Desktop)
* و غیره .

حال که با اهمیت این زبان برنامه نویسی دوست داشتنی آشنا شدید ، می توانید از کتاب آموزش Java به زبان فارسی استفاده و به صورت رایگان دانلود نمایید .

 

نام کتاب : آموزش جاوا (Java Programming)

نویسنده : محمد باقر معموری – احسان شاه بختی

زبان : فارسی
 

تعداد صفحات : ۲۰۴

فرمت کتاب الکترونیک: pdf

برای دریافت فایل اینجا کلیک کنید. (لینک مستقیم)

پسورد فایل: www.aghazeh.com



           
پنج شنبه 22 فروردين 1392برچسب:, :: 19:53
مصطفی سیاهکالی
با همزمانی ایجاد اختلالات و کندی سرعت در لایه دسترسی به شبکه جهانی اینترنت و بروز شایعات و ابراز نگرانی ها پیرامون ارتباط آن با راه اندازی فاز نخست پروژه ای تحت عنوان شبکه ملی اطلاعات یا همان اینترنت ملی، این مقوله تبدیل به یکی از بحث برانگیزترین موضوعات در روزهای اخیر شده است.

با توجه به اظهارنظرهای منتشر شده از سوی نهادها و منابع رسانه ای رسمی و غیر رسمی که اخیراً بنا بر شرایط موجود، بازتاب وسیعی میان مردم داشته است، لزوم یک نگاه صحیح به این موضوع، بیش از پیش احساس می شود. در این مقاله، سعی بر آن است تا ضمن بررسی تمامی جوانب این پروژه، به دغدغه های مخاطبان نیز پاسخی جامع ارایه داده تا در نهایت، موجب منطقی شدن سطح نگرانی ها و افزایش سطح آگاهی جامعه شود.




           
19 فروردين 1392برچسب:, :: 18:14
مصطفی سیاهکالی

گوگل به دنبال آن است که واقعیت افزوده ایجاد کند، و این مسئله‌ای از جنس طراحی است که فقط با الگوریتم‌نویسی (کاری که تخصص گوگل است) قابل حل نخواهد بود. گوگل هرگز یک کمپانی پیشرو در زمینه طراحی نبوده که با طراحی رابط کاربری زندگی ما را متحول کرده باشد. در عوض، با ساخت محصولات و خدمات هوشمند فوق العاده ای مثل هوش مصنوعی به کار رفته در موتور جستجو، سیستم نقشه‌های هدایت گر، و اپلیکیشن‌های مبتنی بر سیستم سینک ابری یا کلود محتواها که به ما امکان هم فکری روی پروژه‌ها در سطح جهانی را می‌دهد، دنیا را به تسخیر خود در آورده است.

چند روز قبل، گوگل به طور رسمی از پروژه‌ای رونمایی کرد که مطمئناً خلاقیت مهندسین این شرکت را به چالش خواهد کشید.

پروژه Google Glass

عبارت است از یک عینک که لایه‌ای از اطلاعات دیجیتال را بر روی دنیای واقعی خواهد کشید، و واقعیت افزوده‌ زندگی ما به شمار خواهد رفت. عینک گوگل، در واقع یک تلفن هوشمند است که در جلوی چشمان‌تان آویخته خواهد شد. می‌توانید پیام‌های متنی را بخوانید. با دوربین تعبیه شده روی آن عکس بگیرید. (به لطف هدفون‌های داخلی آن) به موسیقی گوش کنید. حتی می‌تواند به شما بگوید که ایستگاه مترو بسته است و مسیر پیاده به سمت مقصد را نشان‌تان دهد.

اما شاید برجسته‌ترین واقعیت این باشد که هنوز هیچ یک از مشخصه‌هایی که گوگل برشمرده به محصول واقعی تبدیل نشده‌اند، و حتی به مرحله نزدیک به نهایی شدن هم نرسیده‌اند. سخنگوی گوگل به Co.Design گفته: «ما می‌خواستیم مردم بدانند که مشغول چه کاری هستیم، و اینکه امید داریم با آن به چه چیزهایی نایل شویم. از جنبه گرافیکی، و سخت‌افزاری، آزمایش‌های بسیاری در حال انجام است. و در درون گروه، به سرعت نمونه‌های اولیه جدیدی ساخته می‌شود.»

به نظر می‌رسد ویدیوی مفهومی که گوگل ارائه کرد، حاکی از آن چیزهایی است که گروه طراحی محصول می‌پندارند «بیشترین اهمیت را برای مردم» دارند، و آنها به واقعیت ‌بخشیدن به این موارد نزدیک هستند. حالا که ایده مفهومی در معرض افکار عمومی قرار گرفته، گوگل وارد مرحله‌ای شده که به آن «مرحله جمع‌آوری بازخوردها» می‌گوید و در آن به دنبال کسب اطلاع از مواردی است که مردم می‌خواهند (و البته مواردی که نمی‌خواهند) روی عینک ببینند. و سپس به مرحله هماهنگ کردن محصول با این انتظارات و در آخر، نهایی‌سازی محصول خواهیم رسید. اما در حال حاضر کجای کار هستیم؟ آنچه که گوگل نشان‌مان داده خیلی امیدبخش است، ولی چالش‌های پیش روی تیم طراحی نیز واضح است.

در ادامه مطلب با ما باشید تا به آنها بپردازیم.



           
19 فروردين 1392برچسب:, :: 18:14
مصطفی سیاهکالی

1. هر دقیقه 13 ساعت فیلم بر روی Youtube قرار می گیرد.
2. 412/3 سال برای مشاهده تمام فیلمهای Youtube لازم است.
3. هر روز یک میلیارد بار فیلمهای Youtube مشاهده می شود.
4. 13 میلیون مقاله در Wikipedia در دسترس است.
5. سه میلیارد و ششصد میلیون عکس تا جون 2009 در Flickr آرشیو شده است. به ازای هر دو نفر از جمعیت زمین یک عکس وجود دارد.

6. نرخ رشد کاربران توییتر از ژانویه تا فوریه 2009 برابر با 1383% بوده است.
7. به طور متوسط هر روز سه میلیون توییت در توییتر منتشر می شود.
8. هر روز 5 میلیارد دقیقه در فیس بوک صرف می شود.
9. هر هفته یک میلیارد از انواع محتوی دیجیتال شامل لینک، عکس، مقاله، خبر و ... در فیس بوک به اشتراک گذاشته می شود.
10. باراک اوباما حدود 5 میلیون طرفدار در 15 سایت اجتماعی مختلف دارد.
11. فیلم معروف اوباما با نام "Yes we can " ("بله، ما می توانیم"، شبیه شعار کسیه که فکر کنم می شناسیمش) 14 میلیون و 200 هزار بار دیده شده
12. مبلغ شش میلیارد و پانصد میلیون دلار توسط سه میلیون نفر با استفاده از روشهای آنلاین در انتخابات برای کمک به اوباما، به او هدیه شد.
13. اگر فیس بوک یک کشور بود می توانست هفتمین کشور پر جمعیت جهان و بالاتر از ژاپن باشد.
14. 93% از کاربران سایتهای اجتماعی باور دارند که شرکتها باید در این سایتها نیز حضور فعال داشته باشند. این کاربران معتقدند که شرکتها نباید از این رسانه ها هم برای تبلیغ یک سویه استفاده کنن بلکه باید به گفتگوی دوطرفه با مشتریان بپردازند.

به این آمار دقت کنید. نشان دهنده چیست؟ به نظر من نشان دهنده اهمیت سایتهای اجتماعی است. جایی که اجتماعی از انسانها وجود داشته باشند اطلاعات هم هست. آن هم از نوع دست اول. همانجاست که می توان به کسب درآمد هم پرداخت. این اجتماعات هستند که نیازهای آینده را تعیین می کنند. با شرکت در این اجتماعات می توان خدماتی را ارائه کرد که مورد نیاز این جمع است. آیا این آمار نمی تواند برای رفع فیلتر این سایتها کافی باشد؟ چه دلایلی باید برای "کمیته فیلترینگ"کمیته فیلترینگ آورد تا این سایتها را از فیلتر آزاد کند؟ چرا باید خودمان را از استفاده از این امکانات محروم کنیم؟ آیا نمی توان با استفاده از این اجتماعات به تبیین عقاید و مقابله با تبلیغات منفی که بر علیه ایران انجام می شود پرداخت؟ آقای مسئول اگر حرفی داری اینجا جای حرف زدن است.
 



           
19 فروردين 1392برچسب:, :: 18:14
مصطفی سیاهکالی
ارسال فایلهای حجیم یکی از مشکل ترین کارها استو اما گاهی پیش می آید که باید فایلی را برای یک دوست ایمیل کنید. ضمیمه کردن فایل بزرگ به یک ایمیل هم اصلا راه مناسبی نیست. یکی از بهترین راه حلها آپلود کردن فایلها بر روی اینترنت و سپس ایمیل کردن آدرس فایل آپلود شده است. سایتهای هم هستند که این کار خودشان همه این کارها را انجام می دهند. یعنی کافیست فایل را از روی رایانه خود انتخاب کرده و آدرس ایمیل گیرنده را هم وراد کنید. سایت فایل را آپلود کرده و آدرس فایل را برای دوست شما ارسال می کند. در این نوشته 5 سرویس که این کار را انجام می دهند معرفی خواهم کرد.




           
19 فروردين 1392برچسب:, :: 18:14
مصطفی سیاهکالی
طبق توصیه نظام بانکی کشور و در اثر شایعاتی که منتشر شده از تمام دارندگان کارتهای بانکی درخواست شده است که هر چه سریعتر نسبت به تغییر رمز کارتهای خود اقدام کنند. اما این شایعات از کجا نشات گرفته است. شاید بتوان گفت شروع کار از وبلاگ فردی است که خود را خسرو زارع فرید و مدیر اسبق نرم‌افزار شرکت انیاک معرفی کرده است. شرکت انیاک تامین کننده دستگاه‌های خودپرداز بیشتر بانکهای کشور است. این فرد در وبلاگش اعلام کرده است که به دلیل رعایت نشدن موارد امنیتی توسط شرکت انیاک امکان سوء استفاده از اطلاعات کارتهای بانکی مشتریان این بانکها فراهم شده‌ است. او در وبلاگش نوشته است که توسط ایمیل مدیران بانکها را از این خطر مطلع کرده است اما تنها بانکهای ملی و ملت پاسخگو بوده‌اند و از او درخواست کرده‌اند تا در قبال دریافت مبلغی آنها را در یافتن مشکل امنیتی موجود یاری کند.



           
19 فروردين 1392برچسب:, :: 18:14
مصطفی سیاهکالی

دوباره سونی با سری جدید لپ تاپ های خود بازار را دگرگون کرد.

به گزارش پایگاه خبری فناوری اطلاعات برسام، این مدل که از سری E لپ تاپ های سونی می باشد به کاربر اجازه می دهد که با استفاده از حرکات دست خود در مقابل دوربین عملکرد هایی مثل: اجرای آهنگ، جستجو در اینترنت، کم یا زیاد کردن صدا و… را انجام دهد.

VAIO 14P مجهز به چراغ کیبورد می باشد که در ساعت های کم یا بی نو می توانید از آنها برای دیدن صفحه کلید استفاده کنید، متاسفانه فعلا خبری در مورد قیمت این لپ تاپ انتشار نشده است.

1x1.trans VAIO 14P؛ جدیدترین لپ تاپ سونی با سنسور حرکتی!



           
19 فروردين 1392برچسب:, :: 18:14
مصطفی سیاهکالی
کشور متخاصم اسرائیل، با طراحی اسلحه سایبری جدیدی با نام “Viper” تمامی شبکه ایران را مورد تهدید جدی قرار داده است.

این اسلحه سایبری که هنوز اطلاعاتی در مورد آن وجود ندارد و به صورت مخفیانه ۲ روز پیش از طریق شرکت نفت ملی ایران وارد شبکه شده قادر به پاک نمودن تمامی اطلاعات سرور ها و سپس سوزاندن قطعات سخت افزاری آن می باشد.
خواهشمند است به منظور عدم آلودگی بیشتر این اسلحه سایبری جدید، هر چه سریعتر اطلاع رسانی نمایید چرا که تمامی اطلاعات ایران در معرض تهدید جدی است.
خبرها و اطلاعات بعدی متعاقباً اعلام خواهد شد.
بروزرسانی ۵/۲/۹۱ درساعت ۱۵:۵۰ دقیقه = علاوه بر وزارت نفت، وزارت کشور هم به این ویروس آلوده شد و سرورهای آن از دیروز در معرض تهدید جدی قرار گرفته اند.


           
19 فروردين 1392برچسب:, :: 18:14
مصطفی سیاهکالی

بیشتر مرورگرها  حافظه ای دارند  که به شما کمک می کنند تا کارهای قبلی و سایت هایی را که ساعاتی پیش، روزهای گذشته و یا حتی ماه های اخیر به آنها مراجعه کرده اید به آسانی پیدا کنید.

شکی نیست که این امکان در مرورگرها بسیار مفید است و کار شما را جهت یافتن اطلاعات قبلی ای که با آنها نیاز دارید، راحت تر می کند.

اما اگر مایل نباشید که بعد از شما کسی وارد سیستم شده و پس از باز کردن مرورگر، ببیند که شما قبلا به چه سایت هایی مراجعه کرده اید چه ؟ آن وقت چطور می شود حافظه را دور از دسترس دیگران نگه داشت؟

در هر مرورگری باید قدم های مختلفی بردارید تا بتوانید حافظه آن را پنهان نگاه دارید که در ادامه به بررسی نحوه فعال کردن حالت خصوصی در مرورگرهای مختلف می پردازیم .

فعال کردن حالت خصوصی در مرورگرها

در مرورگر اینترنت اکسپلورر این حالت با نام InPrivate Browsing  شناخته می شود و شیوه فعال سازی آن هم به این صورت است :

Ctrl+Shift+P

در گوگل کروم این حالت با عنوان ناشناس یا Incognito Mode  دیده می شود. فعال کردنش هم به این صورت است :

Ctrl+Shift+N

در فایرفاکس و سافاری هم حالت خصوصی مرورگرهایشان درست شبیه اکسپلورر ایجاد می شود، با این تفاوت کوچک که در سافاری ابتدا باید به بخش Edite  رفته و Private Browsing  را باز کنید و دیگر قدم ها را مانند اکسپلورر و فایر فاکس ادامه دهید.

اما اگر بر حسب اتفاق فراموش کردید که از حالت خصوصی مرورگرتان استفاده کنید، ناچارید که حافظه مرورگرتان را پاک کنید. این کار را هم به راحتی می توانید در اکسپلورر و فایرفاکس به این طریق انجام دهید :

Ctrl+Shift+Delet

اما در گوگل کروم قضیه فرق می کند و شما باید از اول وارد قسمت Options  شوید و سپس مسیر زیر را دنبال کنید:

Under the Hood>Privacy>Clear browsing data

 و در نهایت برای سافاری،  تنها باید وارد منوی History شده و روی گزینه Clear History  کلیک کنید.



           
19 فروردين 1392برچسب:, :: 18:14
مصطفی سیاهکالی

زبان پاسکال و به تبع آن دلفی از لحاظ نوع داده ها جز زبانهای غنی به شمار می روند به صورتی که برای تعریف متغیرها انتخاب های متفاوت و زیادی را به کاربر یا برنامه نویسی ارائه می کنند.

انواع داده ها در زبان پاسکال به چندین دسته ی خاص تقسیم می گردند که در ادامه به آنها می پردازیم:

1.      داده های رشته ای

2.      داده های عددی

3.      داده های بولین 

برای توضیحات بیشتر به ادامه مطلب مراجعه نمایید:




           
13 فروردين 1392برچسب:, :: 20:58
مصطفی سیاهکالی

این نوع گزینش ساده ترین گزینش از دستور if می باشد. نحوه نگارش آن به شکل زیر است:

if CONDITION then

Statement;

در این دستور به جای condition شرط مورد نظر خود را نوشته و به جای statement هم دستور خود را وارد می نمایید. در اینصورت دستوری که به جای statement وارد نموده اید در صورتی اجرا خواهد شد که شرطcondition  درست باشد.

مثال:

if a >= 0 then

  writeln('Number is positive');

در قطعه کد بالا هر گاه متغیر a عددی بیشتر از ۰ داشته باشد (یعنی مثبت باشد) دستور writeln اجرا می گردد و متن داخل آن؛ مبنی بر اینکه عدد مثبت است در صفحه نمایش چاپ خواهد شد.

توضیحات بیشتر در ادامه مطلب




           
13 فروردين 1392برچسب:, :: 20:58
مصطفی سیاهکالی

عملگر (Operator) یعنی چه؟

هر عبارت ریاضی هر چند ساده باشد دارای عملگر می باشد خب شاید بپرسید، چه ربطی به برنامه نویسی دارد؟ باید گفت که علم کامپیوتر یکی از مشتقات ریاضی می باشد که بسیاری از قوانین موجود در ریاضی در کامپیوتر هم معتبر می باشد و مخصوصا در زبانهای برنامه نویسی که نمونه های اولیه ی آن توسط دانشمندان علم ریاضی ابداع شده اند.



           
13 فروردين 1392برچسب:, :: 20:58
مصطفی سیاهکالی


در هر عبارت ریاضی و یا عبارتهای معادل آن در زبانهای برنامه نویسی که اغلب با محاسبات سروکار دارند عملوند نیز وجود دارد به طور مثال عبارت ساده ی ریاضی زیر را در نظر بگیرید:

10+2=12



           
13 فروردين 1392برچسب:, :: 20:58
مصطفی سیاهکالی


هر دو واژه ی بالا در مورد زبانهای برنامه نویسی کاربرد دارد (البته باید در نظر داشت که این واژگان از علم ریاضی و اختصاصا از علم جبر وارد دنیای کامپیوتر شده اند). برای اینکه در هر زبان برنامه نویسی بتوانید به مهارت برسید نیازمند این هستید که این دو واژه را به خوبی درک کنید و بتوانید از آنها به نحو احسن استفاده نمایید. 

برای پرداختن بیشتر هر کدام از تعاریف بالا را در پست های جداگانه بررسی نموده ایم

عملگر در زبان برنامه نویسی

عملوند در زبان برنامه نویسی



           
13 فروردين 1392برچسب:, :: 20:58
مصطفی سیاهکالی
برای بسیاری از مواقع پیش می آید که نیاز به مرتب سازی داده ها وجود دارد و اصولا بیشترین کاربرد کامپیوتر و زبانهای برنامه نویسی در دو بحث مرتب سازی و جستجو انجام می گیرد.

برای مثال: شما به دنبال یافتن یک مورد در گوگل هستید

نخست اینکه کار شما جستجوی واژه ی مورد نظر خود است

دوم هم اینکه موتور جستجوی گوگل برای اینکه بتواند سریعتر پاسخ شما را پیدا کند نیاز دارد تا بانک اطلاعات خود را مرتب نماید.

با ذکر مثال بالا (البته این یک مثال ساده بود و در موارد بسیاری می توان اینگونه مثال ها را آورد)مشخص گردید که مرتب سازی یکی از کاربردهای مشهور کامپیوتر و زبانهای برنامه نویسی می باشد که در پروژه های کوچک تا پروژه های بسیار بزرگ نیز استفاده می گردد.

برای ادامه بحث به ادامه مطلب مراجعه نمایید.



           
13 فروردين 1392برچسب:, :: 20:58
مصطفی سیاهکالی
برای اینکه به الگوریتم این نوع مرتب سازی آشنا شوید به لینک زیر مراجعه نمایید:

الگوریتم مرتب سازی حبابی(Bubble Sort)

حال بپردازیم به کد این الگوریتم در زبان پاسکال:

قطعه کد زیر مرتب سازی حبابی را با استفاده از حلقه در یک آرایه ۱۰ عنصری انجام می دهد.

for i := 1 to 10 do
    for j := i + 1 to 10 do
      if list[i] < list[j] then
      begin
        temp := list[i];
        list[i] := list[j];
        list[j] := temp;
      end;

توضیحات: در قطعه کد بالا list یک آرایه ی ۱۰ عنصری است و i, j نیز متغیر های عددی هستند.

متغیر temp یک متغیر کمکی است تا بتوان توسط استفاده از آن دو خانه از آرایه را جابجا کنیم.


تابعی که مرتب سازی حبابی را انجام می دهد:

برای اینکه برنامه یک شکل تابعی به خود بگیرد قطعه کد بالا را درون یک تابع پیاده سازی می کنیم:

procedure BubbleSort(var list: array of Integer);
var
  i, j: Integer;
  temp: Integer;
begin
  for i := low(list) to High(list) do
    for j := i + 1 to high(list) do
      if list[i] < list[j] then
      begin
        temp := list[i];
        list[i] := list[j];
        list[j] := temp;
      end;
end;

توضیحات: در کد بالا ورودی یک آرایه ی پویا می باشد(به خاطر اینکه بتوانیم هر آرایه ای با هر تعداد خانه را مرتب سازی نماییم)

همچنین از کلمه ی کلیدی var برای ورودی پارامتر استفاده نموده ایم که هر تغییر آرایه در تابع درون آرایه ی اصلی نیز اعمال گردد.

از تابع low برای پیدا کردن کران پایین آرایه و از تابع high نیز برای پیدا کردن کران بالای آرایه استفاده نموده ایم.


برنامه کاملی که یک آرایه را از کاربر می خواند و آنرا مرتب نموده و نمایش می دهد:

program Sort;


procedure BubbleSort(var list: array of Integer);
var
  i, j: Integer;
  temp: Integer;
begin
  for i := low(list) to High(list) do
    for j := i + 1 to high(list) do
      if list[i] < list[j] then
      begin
        temp := list[i];
        list[i] := list[j];
        list[j] := temp;
      end;
end;


var
  a: array[1..10] of integer;
  i: Integer;

begin
  writeln('Please enter 10 numbers');
  for i := 1 to 10 do
    Readln(a[i]);

  BubbleSort(a);

  Writeln('Your sorted array is:');
  for i := 1 to 10 do
    Write(a[i]);
  Readln;

end.



           
13 فروردين 1392برچسب:, :: 20:58
مصطفی سیاهکالی

این تابع همانطور که از نامش پیداست برای بدست آوردن مختصات مکان نما استفاده می گردد.

این تابع در تمامی کنترل هایی که می توان در آن متن نوشت مثل Edit, Memo, RichEdit و ... کاربرد دارد.

شکل کلی این تابع به صورت زیر است:


function GetCaretPos: TPoint; virtual;


و نحوه ی استفاده از آن به شکل زیر:


var
  CaretPos: TPoint;
begin
  GetCaretPos(CaretPos);
  Self.Caption := Format('x:%d , y:%d', [CaretPos.X, CaretPos.Y] );
end;


در کد بالا مختصات مکان نما(کرسر موس) (در یک کنترل متنی مثل Edit, Memo , ...)، در عنوان فرم نمایش داده می شود.



           
13 فروردين 1392برچسب:, :: 20:58
مصطفی سیاهکالی

این تابع در یونیت windows به شکل زیر پیاده سازی شده است:

function GetTickCount; external kernel32 name 'GetTickCount';

که از تعریف بالا می شود فهمید این یک تابع درون dll می باشد که با نام kernel32.dll هست.

این تابع در واقع از توابع API ویندوز می باشد که تعریف اصلی آن به شکل زیر می باشد:

DWORD GetTickCount(void);

این تابع در دلفی به شکل زیر مورد استفاده قرار می گیرد:

GetTickCount

خروجی این تابع یک عدد کاردینال (Cardinal) می باشد و در واقع زمانی را برمی گرداند که سیستم روشن شده است و این زمان بر اساس میلی ثانیه می باشد.

یعنی اگر در یک فرم یک ادیت و یک دکمه داشته باشیم و در دکمه دستور زیر را بنویسیم:

Edit1.Text := IntToStr(GetTickCount);

مقدار زمانی که سیستم شما روشن شده است بر حسب میلی ثانیه درون ادیت قرار می گیرد.


موارد استفاده:

از این تابع می توان برای فهمیدن مقدار زمان لازم برای انجام یک کد استفاده نمود به شکل زیر:

var
  Time1, Time2: Cardinal;
begin
  Time1 := GetTickCount;
  // Your statements
  Time2 := GetTickCount;
  Time2 - Time1;


همچنین برای فهمیدن اینکه برنامه ی شما چه مقدار زمانی در حال اجرا بوده است.

برای اطلاعات بیشتر می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

تابع GetTickCount




           
13 فروردين 1392برچسب:, :: 20:58
مصطفی سیاهکالی
دستورات if را در بخش های گذشته بررسی نمودیم.

حال برسیم به گزینش if … else:

این نوع گزینش در واقع نوع تکمیل شده ی if می باشد که از آن برای بررسی کردن شرایط به صورت بهینه تر و با مدیریت بیشتر استفاده نمود.

بقیه ی دستورات در ادامه ی مطلب



           
13 فروردين 1392برچسب:, :: 20:58
مصطفی سیاهکالی

بسیاری از کاربران تصور می‌کنند که استفاده از نرم‌افزار متن‌باز(open source)، به معنی استفاده کامل و آزاد از کدهای منبع آن نرم‌افزار است، در حالی که باید توجه داشت یک نرم‌افزار متن‌باز الزاما همه کدهای منبع خود را عرضه نمی‌کند. عرضه یک نرم‌افزار متن‌باز باید شامل مواردی خواهد شدکه در این گفتار بررسی می شود در پایان نیز آدرس وبسایتهای مرتبط و منابع منابع اصلی مقالات فارسی زبان در مورد نرم‌افزارهای متن‌باز – اپن سورس open source- و سیستم عامل لینوکس LINUX و سیستم عامل ملی را عنوان تا در گفتار مجزا و مستقل بدانها بپردازیم

آشنایی مختصصر با اصول نرم‌افزارهای متن‌باز – اپن سورس open source

بسیاری از کاربران تصور می‌کنند که استفاده از نرم‌افزار متن‌باز(open source)، به معنی استفاده کامل و آزاد از کدهای منبع آن نرم‌افزار است، در حالی که باید توجه داشت یک نرم‌افزار متن‌باز الزاما همه کدهای منبع خود را عرضه نمی‌کند. عرضه یک نرم‌افزار متن‌باز باید شامل مواردی خواهد شدکه در این گفتار بررسی می شود

1.      عرضه رایگان:

باید توجه داشته باشید که نرم‌افزارهای متن‌باز همواره رایگان عرضه می‌شوند. کاربرانی که قصد استفاده از این نرم‌افزارها را دارند باید به‌صورت رایگان و بدون پرداخت هر گونه هزینه مجوز استفاده از آن نرم‌افزار را دریافت کنند. برنامه‌هایی که از این طریق در اختیار کاربر قرار می‌گیرد ممکن است محتوایی را شامل شود که از چندین منبع مختلف به‌دست آمده است.

2.      کدهای منبع:

باید کدهای منبع در این قبیل برنامه‌ها در اختیار کاربر قرار گیرد. در هنگام توزیع این کدها باید به گونه‌ای باشند که کاربر بتواند از آن‌ها استفاده کند. با این وجود،‌برخی از انواع نرم‌افزارهای متن‌باز هستند که بدون کدهای منبع عرضه می‌شوند. این نرم‌افزارها که از کدهای منبع دیگر نرم‌افزارهای کدباز استفاده می‌کنند به‌صورت رایگان از اینترنت بارگذاری می‌شوند. کدهای منبعی که در برنامه‌های متن‌باز عرضه می‌شوند طوری نوشته‌شده‌اند که برنامه‌نویسان می‌توانند با استفاده از آن‌ها امکانات جدیدی را به نرم‌افزار بیفزایند. باید توجه داشت که تخریب کدهای منبع و نوشتن آن‌ها به‌صورت گنگ و پیچیده مجاز نیست.

3.      فعالیت‌های قابل استنتاج:

 مجوز استفاده از این نرم‌افزارها باید به گونه‌ای طراحی شود که قابلیت اصلاح داشته باشد. بر این اساس، نسخه‌های جدیدی که از یک نرم‌افزار متن‌باز تهیه می‌شوند باید به‌گونه‌ای باشد که امکان انتشار نرم‌افزار همانند نسخه اصلی آن فراهم شده باشد.

4.      راستی و درستی کدهای منبع:

 مجوزی که طی آن کاربر امکان دسترسی به کدهای منبع یک نرم‌افزار پیدا می‌کند در برخی مواقع محدود می‌شود. با این وجود، آن دسته از کدهای منبع که بدون هر گونه محدودیتی در اختیار کاربران قرار می‌گیرند و یا در وصله‌های امنیتی عرضه می‌شوند باید صحیح و درست باشند تا تغییر در آن‌ها باعث بروز مشکل در نرم‌افزار نشود. این کدها ممکن است با اسامی مختلف نوشته شده‌باشند و یا از نرم‌افزارهای اصلی متفاوت گرفته شده باشند.

5.      عدم ایجاد مشکل برای اشخاص و گروه‌ها:

تغییر در کدهای منبع نرم‌افزارهای متن‌باز باید به ‌گونه‌ای نوشته شود که برای هیچ شخص یا گروهی مشکلی ایجاد نکند. این کدها که در اصل توسط اشخاص مختلف تغییر پیدا می‌کنند، به ‌گونه‌ای خواهند بود که باعث ایجاد خسارت‌های مالی و غیرمالی برای افراد حقیقی، حقوقی، شرکت‌ها، ادرات دولتی و... نخواهند شد.

6.      عدم ایجاد مانع برای فعالیت‌های دیگر شرکت‌ها:

در حالی که گفته می‌شود نرم‌افزارهای متن‌باز نباید برای هیچ کاربری محدود شوند، اعلام شده که این نرم‌افزارها نباید در فعالیت‌های نرم‌افزاری شرکت‌های رقیب مشکل ایجاد کنند و مانع ادامه فعالیت‌های آن‌ها شوند. در کنار این مسئله، یک نرم‌‌افزار متن‌باز نباید به گونه‌ای طراحی شده باشد که تنها کاربران تجاری و بازرگانی بتوانند از آن استفاده کنند و برای کاربران خانگی مزیتی نداشته باشد.

7.      انتشار مجوز استفاده از نرم‌افزار متن‌باز:

مجوزی که برای استفاده از یک نرم‌افزار متن‌باز عرضه می‌شود باید به گونه‌ای باشد که همه کاربران بتوانند به‌صورت کاملا رایگان از آن استفاده کنند. این مجوزها حتی برای کسانی که این نرم‌افزار را از واسطه‌ها دریافت می‌کنند نیز باید وجود داشته باشد. برای استفاده از یک نرم‌افزار متن‌باز تنها یک مجوز لازم است و کاربر نیازی ندارد که مجوز دیگری را تهیه کند.

8.      مجوز نرم‌افزار متن‌باز نباید به یک محصول ویژه اختصاص داشته باشد:

 نرم‌افزارهای متن‌باز باید به گونه‌ای طراحی و تولید شوند که مجوز استفاده از آن تنها مختص یک برنامه خاص نشود. اگر یک نرم‌افزار متن‌باز در مرحله نخست عرضه شود و در اختیار جمعی از کاربران قرار گیرد، در مرحله دوم توزیع این برنامه‌ها کاربر نباید اقدام به تهیه مجوز جدید کند و باید با استفاده از مجوز اولیه صادر شده آن را به کار برد.

9.      مجوز نرم‌افزار متن‌باز نباید دیگر نرم‌افزارها را محدود کند:

مجوزی که برای استفاده از یک نرم‌افزار متن‌باز صادر می‌شود نباید به گونه‌ای طراحی شود که استفاده از دیگر نرم‌افزارها را محدود کند. برای مثال، مجوز یک نرم‌افزار متن‌باز نباید بر این اصل تاکید کند که تمامی برنامه‌های دیگر که روی یک کامپیوتر نصب شده‌اند باید متن‌باز باشند.

10.  هویت مجوز نرم‌افزار متن‌باز باید بر پایه فناور‌ی‌های روز باشد:

 با توجه به فناوری‌هایی که امروزه برای تولید نرم‌افزار به‌ کار برده می‌شود، تولیدکنندگان یک برنامه متن‌باز باید توجه داشته باشند که فناوری مورد نظر آن‌ها نباید مطابق با یک فناوری شخصی باشد و باید با استانداردهای تعیین شده مطابقت کند.

اگر شخص یا گروه در نظر دارد یک نرم‌افزار متن‌باز تولید کند، باید توجه داشته باشد که رعایت موارد فوق الزامی است. اگرچه رعایت این موارد اندکی دشوار به ‌نظر می‌رسد، ولی باید توجه داشت که در اصل اجرای این اصول از اجرای اصول تعریف شده برای نرم‌افزارهای معمولی بسیار ساده‌تر است. در حال حاضر استقبال از نرم‌افزارهای متن‌باز به قدری افزایش یافته که کارشناسان آن را نوعی تهدید جدی برای شرکت‌های بزرگی چون مایکروسافت قلمداد می‌کنند.

نرم‌افزارهای اوپن‌سورس و رقبا !

مؤسسه‌های پژوهشی "THE 451 GROUP"و "EVANS DATA" در گزارش‌های جداگانه‌ای اعلام کردند نرم افزارهای اوپن سورس در حال تأثیرگذاری قابل توجه بر شرکت‌های تولیدکننده نرم‌افزارهای تجاری هستند.

در گزارش THE 451 GROUP با عنوان "GOING OPEN – SOFTWARE VENDORS IN TRANSITION" بیان شده است که نرم‌افزارهای اوپن‌سورس به شکل فزاینده‌ای بر الگوهای کاری شرکت‌های فروشنده نرم‌افزارهای اختصاصی، فشار وارد می کنند. هم‌اکنون این شرکت‌ها، نرم‌افزارهای اوپن سورس را راه‌کاری برای رشد توزیع و بهبود مشارکت مشتریان و رقابت پذیری فرآورده‌های خود می بینند. براین پایه گرایش بیشتر شرکت‌های نرم‌افزاری، بر ارائه رایگان کدهای فرآورده‌های‌شان است.

در این گزارش به این موضوع نیز اشاره شده است که نرم‌افزارهای اوپن سورس، سبب دگرگونی در روابط میان تولیدکنندگان و مصرف کنندگان نرم افزارها شده‌اند.

به باور " THE 451 GROUP "، نرم‌افزارهای اوپن سورس رقابت‌پذیری بیشتری را برای شرکت‌های کوچک‌تر نرم‌افزاری پدید می‌آورند و بر این پایه شرکت‌های کوچک‌تر توان بیشتری برای ادامه فعالیت خود می‌یابند.

همچنین در این گزارش آمده است كه مجوزهای انحصاری تولید فرآورده‌ها، همچنان بزرگ‌ترین عامل بهره‌دهی برای شرکت‌های نرم افزاری است و در آینده نزدیک، مجوزهای انحصاری نرم افزاری از میان نخواهند رفت.

از سوی دیگر، EVANS DATA در تحلیل خود نشان داده است بخش بزرگ توسعه‌دهندگان نرم‌افزاری در جهان، به‌ شكل فزاینده از کدهای اوپن سورس بهره می‌برند. در نظرسنجی که از سوی این مؤسسه در برزیل، روسیه، اروپای شرقی، هند و چین انجام گرفته است، 69 درصد پاسخ‌دهندگان گفته‌اند كه از نرم‌افزارهای اوپن سورس بهره می‌برند. این درحالی است که این رقم در شش ماه گذشته 59 درصد بوده است.

برپایه این نظرسنجی، پلاتفرم اوپن سورس ECLIPSE بیش از رقیبان خود در کشورهای هند و برزیل به‌‌كارگرفته می‌شود. از سوی دیگر، توسعه لینوکس در بسیاری از بازارهای در حال ظهور، گسترش بافته‌است.

برخلاف این آمار، نرم‌افزارهای تجاری همچنان دارای اهمیت بالایی هستند. برای نمونه، 47 درصد از توسعه‌دهندگان هندی منتظرند تا سیستم‌های عامل خود را به ویندوز ویستا به عنوان نخستین یا دومین سیستم عامل مورد استفاده خود، ارتقاء دهند.

درباره توسعه وب نیز نظرسنجی EVANS DATA نمایانگر آن است که 36 درصد توسعه‌دهندگان وب در بازارهای در حال ظهور، از آژاکس (ASYNCHRONOUS JAVASCRIPT AND XML - AJAX) بهره‌ می‌برند. این رقم در شش ماه گذشته 21 درصد بوده است



           
13 فروردين 1392برچسب:, :: 11:40
مصطفی سیاهکالی

درباره وبلاگ


چه انتظار عجيبي !!! نه كوششي نه وفايي !!! فقط نشسته و گفتيم : خدا كند كه بيايي
آخرین مطالب
نويسندگان
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان شرکت پویا پردازش کاسپین و آدرس ppc.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.







ورود اعضا:

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 1
بازدید دیروز : 14
بازدید هفته : 15
بازدید ماه : 53
بازدید کل : 39350
تعداد مطالب : 74
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1